18 July 2010

weekend activities on 17th july 2010

Salam..


Mood ku terover RAJIN weekend tok. Dari malam ya, memang dah plan mok molah Laksa Sarawak (LS). Rajin ku telah diuji bila awal pagi Sabtu hujan turun dengan lebatnya. Dan telah membuatkan perjalanan ke pasar untuk membeli bahan-bahan LS terbantut dek kerana seronok berada di bawah comforter kaler pink ku. hee~~ ..


Lebih kurang after Zohor, hujan pun dah stop dan aku pun meneruskan niat ku dari malam tadik nak molah LS. Rami juak orang ke pasar besar nun. Alhamdulillah, senang lah juak ku dapat tempat parking. At first, aku beli bahan-bahan yang sik basah contohnya dak limo, tauge, tauhu goreng, daun ketumbar, cabik kerin, susu cair, paste cabik kerin brand ADABI, dan juakd daun sup pakey ku molah cucur udang. Lepas ya aku gi ke bahagian pasar basah nak meli udang dan juak paha manok. Dan last sekali, aku gi meli nyiur@kelapa setengah kilo untuk molah Sagon.


Settle suma barang dibeli, terus balit umah dan meneruskan operasi masak LS. Mengambik masa dalam sejam lebih juak lah nak menyiapkan LS aku. Rasanya ada kurang cikit lah mun ikut citarasa ku mpun lah. Tapi ku sik pandey nak adjust. Sikpalah, nex time will do better .. ;)..


Bukan aku sorang yang makan LS yang aku polah okay, ada 3 orang tetamu jemputan aku. Sidak nya lah tukang abis. Mun sik, seminggu lom tentu abis kali. hehe.. Cdaknya 1st time makan LS. Makan jak lah nak oo? Nyaman sik nyaman belakang kira lah. Janji habis. ;D



'Aksesori LS'


My LS


Bila para tetamu ku pulang, aku mulakan sesi molah Sagon. Sagon tok lamak bena dah nak ku polah. Tapi tahap rajin belom sampey tahap hyper. Kali tok memang rajin, rajin tahap gaban. So, operasi molah Sagon dimulakan. Aku gaulkan tepung beras dengan nyiur/kelapa. Lepas ya ditambah sedikit garam. Setelah campuran sebati, campuran tadik diaruk tanpa minyak. Kepeks juak molah Sagon tok. Tapi Sagon ku sik berapa menjadi lah. Tang keras jak nya koh. Tapi rasa nya ada. Nyaman juak dimakan camya ajak.


Bahan-bahan untuk sagon



Campuran tepung beras dan nyiur


Sagon dah sedia untuk dimakan


Terisi penuh ari sabtu ku marek. But im enjoying myself to the fullest. Aku memang minat masak. Tapi not very confident with my cooking. Takut sik nyaman. hehe.. But, mun sikda orang komen, sampey bila-bila lah masak sik akan ada improvement, betol sik? Chaiyok Marini, teruskan usaha. Mun rajin lah nak.. hee~~


ladysarawak@blogspot.com

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search