24 December 2011

SBPA

Salam...

Tajuk baik punya. Topik ngetop masa tok. Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) telah di announce oleh PM masa nya bentang bajet bulan Oktober rasanya. Salah satu benda baru dalam SBPA ialah exit policy. Exit policy tok membolehkan, pekerja yang kurang memberi perkhidmatan yang baik tiga tahun berturut-turut, dicadangkan untuk bersara awal. Atau dengan kata lain kenak berenti keja lah. Selain daripada ya, mun mok kuar dari badan kerajaan ke badan swasta atau ke badan kerajaan yang lain pun boleh juak. Dan if seseorang pegawai yang penah berenti dari badan kerajaan ke badan swasta dan kemudiannya mok masok balit ke badan kerajaan, perkhidmatannya yang sebelom tok tek akan dikira untuk nya pencen kelak. Nah! Nak kah sik untung kedak ya?

Tapi dalam masa yang sama betol juak kata sidak CUEPACS, sik kan lah time umur seseorang ya 50 tahun,  performance nya masih sama macam time nya gik mudak. Betol juak nak. Tapi bagi aku lah, sik kan lah kita malas gilak bekerja alu dapat markah kurang daripada 70% nak? Ya guna nya Sasaran Kerja Tahunan (SKT) kita ya di awal tahun. Yerr.. klaka cam terer jak nak oh! Hahhaha.. My personal opinion, aku rasa SBPA tok okay.

Ada beberapa skim perkhidmatan dijumudkan. Jumud bermaksud, something yang sik diperlukan agik. Salah satu skim perkhidmatan yang dijumudkan ialah, skim sidak cikgu. Kiranya sidak cikgu dapat totally benda baru di debah SBPA tok. Bagi aku yang dalam bidang pendidikan tapi bukan cikgu, memang untung sidak cikgu tok bah. Dalam masa 16 tahun dah dapat naik ke DG1-4 (mun SSM ialah DG48). Kamek orang pun skim sikda time based. Mok kenak usaha lah. Tapi, mun rajin dan ada rezeki, setiap 3 tahun bole nait pangkat! Hah! Ko ada?!! Hahhahaha... Tapi, bukan senang koh. Aku dah try sekali, nak validasi pun sik lepas. Hahhaha. Lom rezeki. Tahun tok coba agik.

Another one is gaji naik. Memang berbeza lah nait nya. Paling untung Kumpulan Premier. 100% gaji nait eh. Untuk orang gred macam aku, setiap tahun akan nait RM225. Mun di compare dengan gaji SSM, nait 100% juak lah. Alhamdulillah. Tapi elaun kenak tambat pada gaji lamak. Gaji lamak kat sitok bermaksud gaji SSM. Ari ya, suk kedirik kamek orag kat opis ngitong gaji nait. baruk suk nak ngitong, cek cek PM ngumum SBPA tangguh ke 15 Januari 2012. Hmmm.. Camne gaji ya oh? Adakah nya amik kira backdated or di kira start Januari 2012? Untung sapa kenaikan gaji nya bulan Januari mun macam ya. Termasuk aku lah ya. Hahha. Tapi, mun ekot jadual pemindahan gaji, aku pun gaji sama jak. Sebab dalam bracket yang sama? Paham? Sik paham pun sik apa. Hehhehe.. Untung sapa bracket gaji nya lain. Orang ya lah  jadi orang AKU KAYO!....Hehehhehe...

Balit kepada exit policy tadik, mun aku ada ikhtisas, aku rasa saya akan bertukar menjadi title cikgu kot. KOT LAH.... hehhehhe.. okay lah. Syukur dengan apa yang ada. Terima kasih Allah di atas segala rezeki yang diberikan. Semoga, kita akan bekerja dengan lebih baik dari sekarang.

Oh! boss dah pindah.. aku? :D


Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search