18 October 2010

Bikin panas di hari Isnin

Salam..

Panas..Panas..Panass..

Apa yang panas? Bilik staff kat sitok memang sentiasa panas. Aircond nak alah-alah ghusak. Biuk nyawa komplen ngan sidak admin. Tapi panas bilit tok, panas agik HATI...

Kenak HATI panas? Bukan lah kerana dimasak. HATI panas sebab sakit hati dengan student. Ya jak student ooo, janganlah molah hal ari Isnin oo..


Cerita pertama di pagi Isnin yang indah:
Penunjuk:
MZR: saya
CC: student dengan initial CC

CC: Selamat pagi, Miss.
MZR: Selamat pagi.
CC: Miss, saya tidak dapat datang kelas hari ini.
MZR: Kenapa?
CC: Laptop saya ada masalah.
MZR: Jadi? Apa kaitan laptop awak ada masalah dengan awak tidak boleh masuk kelas saya?
CC: Saya perlu baiki laptop saya dengan segera.
MZR: Tak boleh ke tunggu selepas habis kelas?
CC: Takut kelas Miss habis lewat.
MZR: Kalau dah tau urgent, kenapa awak tak bawak hujung minggu lepas?
CC: Laptop saya dengan kawan saya. Ingatkan kawan saya boleh repair.
MZR: Apa perlu nya laptop awak sampai tak masuk kelas saya?
CC: Saya perlu buat assigment yang pensyarah lain bagi.
MZR: Jadi assigment yang perlu awak buat hari ini tak penting la? Assignment pensyarah lain je la penting?
CC: *diam* for few minutes.
MZR: *saya x la marah tapi sakit hati*. Terpulang lah. Saya tak kan paksa pelaja masuk kelas saya. Tapi, semua kuiz dan presentation awak hari ini, KOSONG.
CC: Hmm.... saya masuk kelas lah, Miss..

Jam 11 saya pun masuk la kelas. Ternyata CC lebih pentingkan LAPTOP nya dari kelas saya. Dan kehadiran pelajar amat teruk. Bikin panas kuasa dua...


Cerita kedua di tengah hari Isnin di mana level kelaparan perut 50-50:
Penunjuk:
MZR: saya
J&S: student J dan S


Tengah-tengah saya mengajar, tiba-tiba masuk 2 orang pelajar iaitu J dan S. Tanpa mengetuk pintu, terus sahaja masuk untuk berjumpa dengan pensyarah kelas mereka yang berada di bahagian belakang kelas.

MZR: awak berdua nak jumpa siapa?
J: *tunjuk di bahagian belakang* (bermaksud nak jumpa dengan pensyarah di belakang)
MZR: takda sorang pun dibelakang tu. lain kali, ketuk pintu, bagi salam. kemudian mintak kebenaran. saya bukan patung kat depan ni. terima kasih (dengan nada menyindir).
J dan S: terima kasih Miss. *sambil cepat-cepat nak keluar tanpa melihat muka saya*. Bikin panas kuasa tiga di hari Isnin.


Cerita ketiga di tengah hari Isnin di mana level kelaparan perut 70-30:
Penunjuk:
MZR: saya
SKS: student SKS


Setelah 2 minggu diberi peluang untuk mencari maklumat untuk membuat persembahan berdasarkan tajuk yang telah diberikan, maka sampailah masa nya untuk membuat penilaian.

Setelah satu jam berlalu:
MZR: 2 minggu masa dibagi, ini je yang kamu semua bagi dengan saya? Memang takda persediaan terus. Buang masa saya mendengar presentation kamu. Baik saya buat kelas daripada mendengar dan melihat slide yang tak lengkap.
SKS: *diam*

Panjang kerepak saya. Tapi malas la nak taip panjang-panjang. MZR diberik pat ngerepak bukan main gik. Perut dah makin lapar, apa la lagik nak. Tapi, MZR sememang nya amat kcewa dengan student hari ini. Bikin panas kuasa lima......



ladysarawak@blogspot.com
Mama Embok said...

kmk baruk realize URL taduak lebih kurang sama. hahahhahaha.
dah ok dah kah? kmk di kch tok sejok... ujan. mendong...... tp kmk malas molah kerjaaaaaaaaaaaaaa

mamat said...

hahaha... yg 2 org tu aku rasa aku tau. masuk kelas aku td. ingat aku student kot.

rupanya mo mintak sain akujanji LI. aku suruh cari pensyarah yg kenal dia. dn aku mmg tak kenal budak tu. hahaha...

Rynnielofar said...

mbok ema: we are sarawakian...ehek...hehehe..

mamat: haha.. jangan la budak2 tu.. dah la malas datang kelas...haha.. belum tentu dapat g LI kalu dia eskep memanjang kelas aku.....

Faizal n Fashitah said...

Yalah salah satu sebab kenak mek simok jadi cikgu/ lecturer huhu...

Rynnielofar said...

FnF: ish.. best ngajar tok.. ya perkara biasa jak ya. kadang2 perangey student yg nyakit ati bole nyuruh kita tetak juak bah... mun di pikir2 balit kadang2 lucu koh...

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search