20 September 2010

mok nak kacak kata dirik nya

Salam..

Awal ku madah entri ini bukan botox. Saya sik perlu botox. Eh, apa botox ya sebenar nya? Hehe..

Gambar tok di amik bulan posa tahun lepas. Ibu jari kaki ku kenak hempap oleh pemegeng besi. Nikmat nya, Allah jak yang tauk. Keluar juak ati mata ku koh.



Kaki ku after kenak sonotron di klinik hasani. Ilang bisa. Tapi lebam masih ada.



Dan lebam semakin membesar.



Dan mengakibatkan ketumbuhan kuku ku terbantut. Tumbuh jak sik jadi. Tumbuh jak sik jadi. Kuku ku sik kuat. Sedih ku nangga kuku aku. Nak encoba kasut or sandals baru pun sik nyaman mata nangga kuku kedak ya. Ada ku gi jumpa ngan doctor di tawau tok, nya madah sikda papa ya. Kelak okay kata doctor ya tek. Sik puas ati, aku gi pharmacy, sidak nya merik duak igek jenis vitamin. Eh, merik indah. Rugi la sidak nya nak merik ngan aku nak. Hehe.. They suggested meli 2 igek vitamin tok. Vitamin B ngan Zinc. Pakey nguat akar kuku kata sidak nya lah. Awal-awal okay juak. Lepas ya, kuku ku masih juak tertanggal kedak ya. Sakit bila ngait tapeh. Last-last aku ketip kuku nak dah terbukak ya. Alu jadi setengah macam gambar di atas ya.



Sik puas ati, aku gi Klinik Hasani. Klinik tok lah dolok tempat aku pegi molah sonotron kaki ku time kenak hempap. Yah!! Jumpa ngan doctor Hasani juak bok aku puas ati. Ya nya madah kaki aku bukan kenak fungus. Alhamdulillah. Cuma akar kuku aku sik kuat agik. So apa yang bole nya buat, cabut kuku aku ya, baruk lah (Insya Allah) kuku dapat tumbuh agik. Time doc explained ngan aku nak, cuma 4 bahagian jak di injek. Tapi bila dah time kenak injek nak, berapa kali ndak kah aku pun dah sik tauk. Stop counting bila dah lebih dari 4 kali doc injek.


Time tok mulut ku nyebut nama Allah jak koh. Aku rasa sik sakit ne kenak injek kali. Cuma imagination nambah rasa sakit ya. Gambar tok di amik oleh mak aku. Aku eksen oi. Terit jak ready hanphone kat sebelah. Pa tek nak ngambik gambar, pasya upload kat Facebook ngan Blog lah tek. Cek-cek, bok nait atas katil, alu rasa nak lari aku. Mok jak ku madah sik jadi eh. Hahaha. Alu doc madah, tang gurin jak sia. Sik kitak nangga. Gurin la aku. Rasa jak la kenak injek berkali-kali.



Tok kaki ku dah kebas. Sik berasa nya ngorek kuku ku ya. Tapi part nya ngorek bahagian dalam ya nang berasa la juak. Tapi ku tahan juak. No tears occay! Yerr.. sapa juak nak lari tadik nak? Wakakaka...



Doc madah sengaja nya melukak bahagian kulit bok la bila kuku tumbuh kelak nya akan melekat sama dirik. Nyaman oi sidak. Nang nyaman.


Tada... Dah siap kenak balut. Sik sampey setengah jam kaki ku dah berbalut. Time tok, dah rasa sakit ngan kebas-kebas. Keran nak kacak oi. Paksa juak molah dirik ku camtok. Bak kata doctos, sidak bekebon sikda pun gago ngan kuku. Doctor Hasani nang sempoi.. :)



First time kenak bukak dari balutan. NANG NYAMAN HURUF BESAR. Lebih-lebih agik bila bandage ya lekat ngan bahagian lukak.! Sungguh WOW!! Jujur ku madah, sebelah kaki aku jak mandik time tok. Hehehe...



Latest (20 September 2010 pukul 6 petang). Tok after mandik. First time mandik sik angkat sebelah kaki. Hehe.. Ngiluk jak rasa nya koh. Mudahan, kuku ku tumbuh dengan sihat nya. Aku makan balit vitamin yang sidak pharmacy suggested ngan aku reya. Sak akar kuku ku kuat. AKU SAYANG KUKU AKU.. muahhh... ;D



ladysarawak@blogspot.com
Faizal n Fashitah said...

yobihh...dapdupdapdup jak nyawa mek nangga kes kuku kitak tok.. apatah agik masa kenak operet. Tapi syukorlah kuku kitak masih idup dan berjaya diselamatkan. Bleh la kitak molah kenduri doa slamat lak hoh. Boh lupak jemput kamek skali ah XD

Rynnielofar said...

Kuku mek sik berjaya diselamatkan.. Paksa nunggu kuku baru.. huhuhu... Mudahan kuku baru kelak okay..Adoh, mek jemput time mek nikah jak kelak...Bila ndak ya kah..hehehe...

Vivian said...

ya Allah..ngilu mek..adoi!! nang gia mun dah skli kuku rosak.nya mcm sikkan sekuat kuku asal. kmk penah ms tingkatan 3 kuku mek buruk sbb ada nanah. sampe kinek ada 3 kali dah kuku yg sama tersabut. mun pakey kasut sendat ckit. nya akn sakit..lamak2 akn tertanggal.

Rynnielofar said...

yarabi...nyaman jak rasa tiap kali kuku ktk tercabut nak oo... yalah oo..sedih jak rasa kuku dah sik mcm dolok... lelah juak nak berjaga ngan kuku dah sik berapa kuat tok oo...

Mama Embok said...

Ya Allah Ya Tuhan ku! Rinni!!! napa ya!

Rynnielofar said...

mok nak kaki kacak bah ema... hehehe...

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search