04 September 2010

cerita balit kampung

Salam..

Flight to Kota Kinabalau delayed. Delayed dalam 40 minit. Tersengguk dah palak ku nunggu di boarding room. Head bangging la kira nya tek. Hehehe.. Tetiba ku rasa malu. Rompuan aku tok oi. Anak dara gik ya. Hahaha.. Tapi bila ku noleh, sebelah kerek ku, ada juak rompuan sama head banging ngan aku. Yah! Bukan aku sorang jak camya. Hahaha..


Mun dah delayed, suma benda lah jadi delayed. All the passengers suma dah ready dalam belon, tapi segala dak beg ngan kotak passengers lom siap di ngkah dalam perut belon. Cun-cun lah aku duduk ditepi penjan. Aku tertarik ngan salah sorang group MAS Kargo tok. Ada sorang ya, nya bekerja sik berkira. Udah abis bahagian nya nak, nya nulong part kawan nya. Nang bagus orang tok. Keja pun jadi cepat bila sik berkira. Sempat la juak aku nangga kotak kecik milik aku tapi isik di dalam nya RM150. Sikda sidak nya main tikam-tikam koh. Mun sidak nya pandey nikam kotak kecik milik Jai Ryn Nie, isik di dalam nya RM150 ya, akan ku nerais sepuas ati dari dalam belon. TAPI.... dalah hati jak lah.. Hehehe.. Apa jak kerja, aku nak memalukan dirik ku kedak ya gilak. Sekali lagik aku sedar bahawa aku ialah seorang perempuan yang belum berkahwin. Mun dah kahwin sekalipun, sik ku gilo nak molah keja kedak ya.. Heee.... ;)


As usual, mun dalam flight, mesti aku tido lah. Lagik lah, aku nang ngantok. Bole aku sik sedar time dak steward ngan stewardess ngidang aek oren. Aikh, terlepas la aku. Rugi! Yerr... Sebenar nya, aku target nak mintak kacang. Kacang sidak MAS nyaman bah. Tapi sikpalah. Yang penting aku dah selamat sampey di Kota Kinabalu.


Ya bahagian pertama. Masuk cerita bahagian keduak gik.


Sampey di Kota Kinabalu, alu nemu stall Dunkin Donut(DD - sik tauk ejaan betol ka sik). First di Sabah. Coz yang ada di Sabah hanyalah Big Apple (BA) Sama juak di Sarawak tok. Aku prefer DD dari BA. Jadi, terus la aku menapau 6 biji donut yang semuanya berperisa coklet. Pas ya, aku nait tingkat 3 coz nak gi solat Asar. On the way to suro, aku mesti lalu kedey jual segala dak aek, coklet, perfume (aku mok beli cgek, tapi kelak lok lah) dan lain-lain. Aku pun meli aek mineral brand Spritzer ngan coklet favourite aku Pastilles pakey ku berbukak di suro. Kira plan aku tek, sungkey lok, bok ngencang McD. Panas-panas gitu.


Masuk-masuk jak dalam suro, terus solat Asar. Selesai solat Asar, aku pun try to be frenly ngan ada sorang rompuan tok. Nama nya Mas. Mas tok orang Tawau. Nya ada interview di KK. Flight nya Kol 7.30pm. Beza ngan aku 15 minit jak. Tang bena jak rupa mek duak beloyar. Terkekek-kekek jak tetak. Macam dah kenal lamak. Tapi tetak secara ayu lah nak. Dalam suro koh. Pa jak hal tetak terbabak gilak nak. Kak ya, terer mek duak ngato posisi kay gurin sementara nunggu Maghrib. 20 minutes before masuk Maghrib, tiba-tiba masuk sorang rompuan tok. Bila mek duak bertembung, duak-duak alu madah macam kenal. Bila korek-korek tek nak, duhal rompuan tok tek pernah kerja sementara di kolej terchenta ku. Jenaka ada jak. Duak-duak blur. Sebelum mek duak tauk siney mek duak pernah berjumpa nak, macam-macam jak kursus kah program ka yang mek duak sebut. Udah la nya orang Tawau tapi kerja di Kuching, aku orang Kuching tapi kerja di Tawau. Bena-bena mek duak eran siney kamek duak pernah bertemu. Bila ku nyebut ku kerja di Kolej Komuniti, alu panjang istighfar miak nama Jumarni tok tek. Alu nya madah, kita dua selalu bertembung di suro kolej bah. Aku tek bena jak ngaok nya juak, padahal aku masih blur. Tapi aku terer juak berlakon. Aku teruskan watak aku yang aku kenal juak ngan nya.


6.23 pm, masuk la waktu berbuka di Kota Kinabalu. Aku minum lebih dari seteguk aek mineral brand Spritzer ku, alu solat Magrib lepas ya jamak sekali ngan Isyak. Udah selesai yang wajib, aku pun pegi ke McD mok try GCB burger. Ajaib la aku mok try benda baru. Aku bukan penery makan pun orang koh. Sebab aku takut sik nyaman. Bila sik nyaman, aku sik akan makan. Tapi dak kawan-kawan ku yang di Tawau nun, suma gago ngan burger tok. Aku pun terekot juak sambil niat di hati ku, nak amik gambar pas ya aku tag kawan ku kat Tawau nun. Hahaha.. Jaik perangey bah. Sengaja nak nyruh nya teringin.


Aku pun try lah Doble GCB. Bukan alang-alang rega benda tok oi. Seset RM18.30. Kembang kempis ku nang ngabis rega makanan RM18.30 tok. Mun sik makan, membazir. Makan jaklah. Nak kata nyaman, sik juak lah. Aku sik berapa gilak. McD bagi aku lah, yang nyaman hanyalah Quater Ponder ngan Doble Cheese Berger dan juak bubur nya. Yang lain, aku sik berapa lah.


Sik juak ku dapat ngabis Doble GCB tok tek. Tapi tinggal sikit jak lah. Aku pun masuk boarding. Lepas cop imigresen, terus ke Gate 4. Baruk u turun, alu di suruh boarding. Yah!! Amat bahagia perasaan ku. Udah lah seat ku paling depan sekali. Oh! Saya naik MAS occay!... duduk gik tepi penjan. Tengah-tengah sikda orang. Ujung dekat alley ya, cina yang sik mudak dan sik tua. Tapi cina tok bagus. Banyak nulong aku. Amik beg aku lah, nulong nunggah stewardess yang senyum eksen amik blankey pakey aku lah. Yahh.. Makseh oi... hehehe... Barang makan yang diberik dalam belon, aku tapau mbak balit. Ujung-ujung dimakan oleh mak ngan anak buah ku. Mak ku madah nyaman. Aku nang sikda rasa nak encerik.FULL HOUSE perut ku.


Sampey di aport Kuching terus kenak pow ngan adik bongsu ku. Nya mo try juak GCB. Mana-mana jak sia. Rasa ati nya nak makan. Tapi sikda rezeki nya, GCB kat aport Kuching abis. Ujung-ujung nya makan Big Mac jak lah. Dalam ati ku madah, abis lah aku tok. Kenak pow for the second time lah gik tok kelak.. ;D ...


Abis makan-makan, (aku sik makan okay. Nangga sidak tiga jak makan. Aku minum aek milo jak) terus balit umah. Dalam kol 10.30 camya lah bok sampey umah. Salam-salam ngan suma. Terlepas sikit rindu ngan sidak nya suma. Bila sampey umah, start la loyar buruk. Macam-macam ada. Dan akhirnya aku tido dalam kol 1 lebih. Bangun sahur kol 4 lebih. Ya pun di gerak oleh kakak ku. Ya pun juak anso-anso aku koh. Jenaka ada jak. Pas ya, kak aku n mak aku ngajak gi Serikin. Mok juak ku pegi sinun. Tapi lepas jak solat Subuh, nang sik tahan mata ku. Ngantok gilak-gilak. last-last sidak nya jak pegi. Aku nyambung tido... Eh, tok dah cerita lain nak oo... Hehehe... Pa tek cerita hal balit kampung. Hmmm... sik mok out of tajuk (sak jak mata ngantok), saya off kan dulu Miss Vaio saya ya... Tata....





ladysarawak@blogspot.com

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search