18 April 2010

cucur udang ku yang berminyak

salam..

crita hal cucur udang pun nak msauk dalam blog nak oo.. ahaha.. aku saja nak share ngan kitak cucur udang pertama ku yang menjadi. dah penah try sebelum sebelum tok tapi selalu nya sik jadi dan juak sik nyaman la of coz.

ari tok tek, dengan ucapan bismillah, aku memulakan misi cucur udang ku. mula-mula aku update kat status fb madah sila share resipi cucur udang yang paling nyaman la. cover line sik tauk camne nak molah cucur udang. haha.. tapi mereka tauk pulak trick aku. maka, di kutuk la aku d fb.. haha.. aiman tak kisah pun. so, second approach, i sent a message to my sis nanyak camne molah cucur. so she explained la so so so n so..

dan dengan semangat yang kental, aku pun turun ke dapo dan memulakan ekspedisi cucur udang ku. amik tepong campo sikit demi sedikit ngan aek mineral cap borneo, sehingga adunan kacak. pas ya ngkah telor brand omega. ada cair ckit adunan tepung bila dah campo telur. so tambah agik sedikit tepung sehingga nya pekat ikit. dan ku biarkan ketepi untuk seketika.

kotan sengaut nak molah cucur, aku lupak ngupak bawang besar ngan putih. so lepas adunan tepong siap, aku pun ngiris halus halus bawang putih ngan ngan bawang besar n oso cabik. sikda daun sup dan juak bawang merah so ya jak lah ingridients cucur udang ku.

bawang bawang ngan cabik yang dah diiris halus halus tadik di campur dalam adunan tepong. udang udang ku yang besar besar ku potong kecik kecik dan lepas basuh ku masuk kan juak ke dalam adunan tepung. pas ya ngkah secukup garam n aji.

panaskan minyak. pas ya ngkah lah adunan tepong plus udang ngan bawang tadik dalam kuali. n tadaaa..... sila lihat gambar di bawah. mun sik nyaman sik lah aku publish dalam tok.. hehehe..











ladysarawak@blogspot.com
mr_abs said...

1st time juak jengok tok. hehe..aie, alu lapar diat cucor ya. adoh2 :(

makan gik ngn sos...

ada teh panas gik pakey diat ngn tb


wuuuu :(

Rynnielofar said...

makseh sudi jengok di ctok.. hehehe ;)

ya nang bena ya... makan ngan sos minum aek tek panas... yarabi... tp mek ari ya minum ngan nescafe jak lah... ;)

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search