21 June 2010

cerita mengenai 7 budak

salam..

yang pertama:
dia lah yang pertama dalam keluarga kami. umur nya masuk 15 tahun pada tahun ini. dia menyebabkan adik bongsuku yang pada ketika itu hanya berumur setahun lapan bulan sudah digelar usu. dia seorang perempuan. nama nya timangan nya glamer persis seorang artis. semakin dia membesar, semakin banyak tanggungjawab yang dia galaskan. kesian ada juak. tapi nak kesian lebih lebih nanti dia amik kesempatan la pulak. ;) .. dia seorang yang tidak banyak cakap. tapi sekali dia mengeluarkan kata kata, akan membuatkan kita ketawa. adik adik nya aku kira hormat akan dia. dia memang tidak banyak cakap, tapi kelajuan tangan nya bole menghampiri 100km/j jika adik adik nya tidak mahu mendengar arahan nya. dulu, kami selalu mengejek dia orang yang tidak punya perasaan kerana perkataan "kamek sik tauk" selalu menjadi jawapan kepada setiap persoalan yang diajukan kepada nya. sudah mula pandai bergaya. tetapi masih juga belom pandai mengurus kekemasan diri. biarlah dulu. masih sekolah pun. most kids will like her. oh! dia seorang yang kuat makan. terkejut jugak bila dia menyatakan bahawa nasik ayam di kfc tidak mampu untuk bagi dia kenyang. wah! tak padan dengan size badan. takpa lah. proses pembesaran kot. anak yang paling dimanjakan. terutama oleh abah nya. even her mom pun samalah. ;) .. apa yang usu minat, selalu nya dia akan minat jugak. selalu folo apa yang usu nya minat aka suka. padahal usu nya lelaki..


yang kedua:
dia lahir selepas 2 tahun dari yang pertama dilahirkan. lebih mudah jika melakukan urusan dengan dia. dan kadang kadang membuatkan yang pertama ambil kesempatan. dia jugak seorang perempuan. tarikh lahirnya tidak la jauh berbeza daripada yang pertama. bole dikesan ada juak perasaan cemburu dengan yang tua. ada sedikit lah. orang nya banyak cakap jugak lah.
a lil bit boyish compare to the eldest. kuat juak makan. dan 'cepat tangkap' orang nya. mun di didik betol betol dia boleh menjadi seorang yang berjaya. perlu juak mengurangkan sifat busy body dalam dirik nya. a lil bit sifat berani yang sik ngam. contoh nya, berani nak ngaro orang. sik padan juak dengan size. amanah bila dipesan. sik dipesan, sik lah dipolah. pengekot. dari nya kecik sampay dah berumur 13 tahun, kerja nya nak ekot orang berjalan. cuma time kecik dolok nang sik bole larak lah. dah besar tok okay sikit lah. setakat ari tok, belom pandey berchenta gik. sik tauk la esok ka, lusak ka, almaklumla sekolah campor, senang jak nak dapat chenta hati.. hehe.. mudah terpengaruh dengan kawan. a lil bit attitude yang sik bagus. cepat bertindak dalam segala benda berbanding dengan yang pertama. mungkin sik suka kenak anok kali. ;) .. antara anak anak yang saya jaga dahulu.....


yang ketiga:
dia lah yang lelaki pertama dalam keluarga kami. betapa atok susah hati apabila dia lambat pandai membaca. bayangkan darjah satu masih tidak jugak tidak mengenali huruf huruf abc.. alhamdulillah, berkat kesabaran, pandey juak nya maca. di kala berumur 10 tahun, dia telah dilantik menjadi ketua darjah. bole dibayangkan betapa kembang semangkok nya idung dia. haha.. obses dengan burger dan nasik ayam. hari hari makan burger pun sikpa. ada sekali ya, siap berlakon madah kepala nya penin pa tek sik mok makan nasik. haha.. funny...his favourite word is 'tiba-tiba'.. mun dia bercerita mesti ada word tiba tiba. bait dengan adik nya. selalu membiarkan di buli adik nya. dia memang gila kartun. satu hari nangga kartun pun sikpa. nasib lah mun dah channel kat umah sikda agik channel kartun. mun nak nganok yang ketiga tok, kenak speaking london. mun sik dia blur. peloyar buruk yang amat. hahaha...


yang keempat:
dia kami panggil princess kerana dia selalu ingin menjadi seorang princess. apa apa yang berkaitan dengan pink (warna cantik) dia akan suka. dan dia juga suka dengan apa apa sahaja yang cantik. mun kita tengah berkemas, dia akan layap merati kita. kira nya suka nangga orang kacak bah (kami kan cantik cantik belaka..haha). suka bergambar. a very photogenic girl. kulit nya putih daripada adik beradik nya yang lain. dan paling lemah antibodi juak. everytime lepas makan, mesti basuh mulut bena bena, if not, muka nya akan merah merah. kesian nangga nya. garuk garuk la lepas ya. penggemar abah yang setia. mun ada abah nya alu lah bujat manjak nya ya. orang madah nang buntat abah nya lah. bersifat pentingkan keluarga. sik akan nandah family nya camya ajak. ada sekali reya, adik nya masuk hospital, saya ngemas barang adik dan mak nya dalam beg. bila saya tinggalkan beg ya kejap, cek cek semua barang dak kakak dan abang nya dalam beg. tetak jak saya nangga nya. nya ingat suma sidak nya kah berambeh di hospital ya. oh! nya baruk jak masuk tadika tahun tok. gumbira ada jak muka orang gi sekolah. dan telinga nya very sensitif dengan bunyi kereta avanza sidak nya koh.


yang kelima:
lelaki yang kedua dalam keluarga. juga lahir dalam bulan 10 dan ini mengakibatkan saya mempunyai 3 orang anak buah yang lahir pada bulan yang sama dan berdekatan tarikh juga. a lil boy yang sik kuat antibodi nya. selalu demam. kesian juak nangga nya. kuat nyusu. suka gilak mintak mbak mama nya. udah la mama nya kurus. mun sik d mbak nangis. mun nangis gia ajak sik juak hal. tok sampey muntah muntah. lelah gik orang ngelap oleh nya. kinek tok nya dah mok makan. tapi dia masih sik pandey nelan kata orang. coz mun nak nelan ada lah nak muntah. tok nya dah gi sekolah. macam macam lagu jak nya pandey oi. serak serak basah jak sora orang berlagu. lebih miak tok. dan kuat mengadu. kali terpengaruh ngan kawan kawan sekolah. umur nya bok jak masuk 3 tahun. favourite kartun nya ialah barney n frens. layap jak nya nangga cerita ya. dolok la. anak buah saya tok rela kenak cium. sik banyak songeh gilak mun pasal kenak cium.


yang keenam:
bongsu kali kot. hehehe. bok jak berumur 2 tahun lebih. badan nya milus jak. sik sepadan ngan perangey kuat makan nya. udah la sik suka makanan nya pun. suka makan apa orang tua makan. mun megi sik mok nak sup. mok juak kari. kinek tok nya tek dah pandey klaka sikit sikit. eh, banyak la juak.. tapi yalah mak, kakak kakak n abang nya ajak yang paham. hehehe.. saya slow sikit lah. atok suka jaga nya coz she is a very simple grandaughter. sik banyak ragam. senang kenak suruh tido oleh atok n nenek. ari ya nya tiba tiba sakit kaki. sik dapat berjalan nya. alhamdulillah, few days before i came back here, nya dah sihat. kotan nya suka makanan orang tua nak, adakah susu anmum mama nya gik di suka nya. susu nya mpun iboh jak. sik di singo nya terus. lebih la this lil girl..


yang ketujuh:
baruk jak masuk jai n company bulan 1 ya tek. kus semangat jak dirik nya. kuat jujuh aek liur. adik kepada nak boy umur 3 tahun nun tadik. tok la baby yang paling ilek. kiss jak nya sia. nang sik akan nangis. nang rilek. sik milih orang. lom pandey milih kali. senang juak tido. berik jak nenen alu tido. kak ya tauk gik time mandik. mun dah lebeh masa ya, alu la nya tek dah sik renah gilak. bok jumpa nya few times. sidak nya diam umah lain. yala ada jarang cikit mok jumpa. sikpa.. raya kelak kita jumpa agik kay.. insya Allah..


<<>>





ladysarawak@blogspot.com

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search