08 October 2012

pengajar atau pendidik?

Salam...

Title aku lecturer kat sitok. Macam WOW jak nak. Tapi sik lah se wow ney pun. Aku bukan lecturer macam kat U nun. U nun bok lecturer WOW. Aku lecturer biasa biasa jak.


Masuk 3 bulan ngajar di Sarawak tanahairku, bole lah rasa berbeza nya student ku sinun dengan sitok. (Patut pun ex-boss ku selalu nyebut kolej nya lamak, aku pun gia juak...heeee). First time aku masuk kelas di KKTS dolok, student ku agak polite lah. Sikda tahap menyakitkan hati. Respect kita as a cikgu nya. Compare tu here, budak agak BUJAT. Budak kelas aku je kot yang BUJAT.


Dah besar pun masih juak perlu di sound sebab over bising dalam kelas. Meaning no respect to me la nak? Mula-mula reya, datang lambat terus nak duduk ke tempat duduk nya. And i sound them, who am I yang kat depan tok? Tunggul kah? Dah lah lambat, say sorry la. And, the next day sampey aritok, sapa yang lambat, they knocked the door sebelom masok lab. Tanpa kebenaran, sidak nya sik akan berani masok lab aku. Itu manners nama nya kan.


Aritok tek, ada lah sorang student ku tok, rompuan, selalu rasa kacak dan habit nya selalu datang lambat. Ngam gilak aku ganti kelas kawan aku aritok. Kelas start kol 9, nya datang kol 10.15. Dan tahap kelaparan aku 7/10. Memang salah timing lah miak tok tek. Bujat bena. Ditanyak kita, slow jak jawab. Nang sikpat di dengar sora nya. Udah la palak nya lentok jak kat kawan nya. Kejap jak nya tahan stand still bila di suruh jangan melentok kedak ya. Last-last aku mintak no tipon mak nya. Lepas ya, baruk palak nya sik lentok agik. Sumakndak jak nya nulis no tipon mak nya.  Agik rasa ko. I will call ur MAK. Rileks jak ko sia Minah!..


Sebenarnya, mun sik amik peduli hal student pun sikpa juak nak. Yang fail ekau bukan den, Yang lulus pun ekau, bukan jugak den. Tapi, kat sia la datang nya rasa nak mendidik atau mengajar. Rugi juak jadi pengajar sik jadi pendidik sekali nak oh. Kadang-kadang mun aku rasa geram, aku akan jadi pengajar jak. Kira nya tek, luar dari hal modul, u are not my responsibility. Ko nak perangey macam hantu pun, ko punya hal. Tapi, sik ditego dikpun juak makin geram nangga olah sidak nya. Sik apat ditandah camya ajak...ermmm...

Errmm.. Khamis tok aku akan melundukkan dirik. Heee.. Pegi ke Lundu. Ada program kolej di sia. Aku di ditugas kan ngajar kursus pendek asas komputer. Ngajar umur yang lebih kurang level kakak-kakak, makcik-makcik, pakcik-pakcik.. Terpaksa la identiti bertukar menjadi PUAN. Anak 2 orang. Duak-duak lelaki. Husband bisnes sendiri. Cukup lah tu identiti menipu aku. Identiti yang biasa aku guna if aku mengajar orang luar. Hehhe.. Sebab menipu, mun di tauk aku tok CIK, abessss lahhhhhh... malassss ku..... :D






Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search