09 March 2011

Konvokesyen datang lagi

Salam...

Konvokesyen datang lagi. Dan sekali lagi aku diberik tugas yang sama iaitu ketua (tek konon) untuk jawatankuasa penyambut tetamu dan persembahan. Tahun lepas, sikda persembahan yang diperlukan sebab konvokesyen jatuh pada hari Jumaat. Tapi aku perlu menyediakan lagu-lagu Allahyarham Tan Sri P. Ramlee sebagai halwa telinga time makan tengahari. Aku beli jak DVD. Aku malas nak bercarik lagu dalam internet. Cek-cek, ada indah lagu hari raya kuar. Haha.. Aku sik perasan pun. Bila dah post-mortem baruk aku tauk rupanya ada lagu hari raya time bukan raya. Nasib la nak.. Hahaha..


So, tahun tok puncak atasan dah bertukar. So, aku cadangkan nak guna tenaga pelajar aku untuk molah persembahan pakey konvo kali tok. Aku propose molah silat ngan choir. Tuija ada jak aku. Maka duak-duak benda tok aku sik pernah molah pun. Tapi demi untuk mencabar dirik sendirik, aku mok juak coba molah duak benda tok.


Untuk silat, suma uniform dah ada. Cuma, perluukan budak-budak aku untuk praktis lah. Dah ada senarai nama yang nak join. And sidak nya dah start praktis. Tapi aku belom gik nangga persembahan sidak nya. Minggu depan lah. Part silat ku sik gago gilak. Sebab ketua silat tok tek, biasa juak molah show. So, sitok dah ringan sikit lah.


Untuk choir, aku mok sidak nya nyanyi lagu Satu Malaysia nak baru ya. Nak lead singer nya sorang rompuan ngan laki ya bah. Orang laki ya namanya Ronnie, rempuan ya namanya Ernie. Sidak duak tok student Lomkokwing Institute. Yah! Sampay tauk nama penyanyi lagu tok nak. Untuk choir, aku perlu carik minus one lah nak. Abis dah ku google, sikda juak nemu minus one lagu tok. So, aku kira lokek la Limkokwing tok tek. (manusia nak oo..belom apa-apa alu pikir jaik). Nak ne sik lokek. Lagu ya menang 2009, kenak dah lamak ada sikda minus one di mana-mana dalam internet tok nak. Tapi masih sik berputus asa. Masik mok juak minus one lagu Satu Malaysia tok tek. So aku carik software yang bole removekan voice pada lagu. Ada juak kawan ku suggest pakey Sound Forge. Oleh kerana, aku dah malas gilak mok carik, sanggup aku meli DVD Sound Forge. But not ori lah.. Hehe.. Tapi sik juak menjadi. Bunyi nya jadi jaik nak mampus.


Tok lah DVD ya tek


Tapi aku masih tidak berputus asa. Aku carik dan carik. Sebab aku nak nyuruh student ku training. Tinggal lebih kurang sebulan jak gik bah. Sapa nyuruh berani gilak berik cadangan walhal material lom ada pun. Hambik mu ler... Terpaksa la berusaha sampey dapat nak. So, aku cuba la nasib bertanyak ngan sidak Limkokwing pun. Dalam Malaysia tok, ada 3 cawangan, duak di KL nun, sigek di Kuching. Antara 3 cawangan tok, aku pilih cawangan di Kuching. Sebab? Sebab aku orang Kuching lah.. Haha.. Bukan sebab itu. Sebab nya ialah, aku mok meli CD lagu Satu Malaysia ya if ada jual lah. Mun ada jual, bole le aku mintak kerabat-kerabat ku di Kuching nun tolong beli and post ngan aku. Di KL nun ne ada orang yang aku bole susahkan.


So, aku tepon la Limkokwing di Kuching. Tanyak ada jual CD Satu Malasyia tok sik? or ada sik sidak nya nyimpan minus one untuk lagu tok. Dan respon nya amat baik. Orang yang merik respon madah, i have to ask my director first, then i'll respond back to you. Aku jawab lah okay and if possible, aku mok response dari sidak nya secepat mungkin. Jam dah nunjuk 4.30 petang. Sikda juak sidak nya call. Sik apalah kataku dalam ati. Aku followup esok ari jak lah. Maksudnya ari tok lah tek.


Maka, aku pun tipon balit la dengan Limkokwing Kuching. So, jawapan yang diberikkan mendukacitakan aku. Tapi yang sik bestnya, kenak sik inform ngan aku oh? Padah jak lah sikda. Atleast menetapi janji nak respon balit dengan aku nak. Putus asa? TIDAK! Aku call Limkokwing Univerity di Cyberjaya. But no answer. Telepon cawangan KL, pun no answer. Maksud aku, sidak nya sik jawab yipon yang terbabak bunyi ya. Hehe... Setelah sejam bersabar, akhirnya ada juak orang mok jawab tipon aku. Syukur!


Aku tanyak la pasal CD Satu Malaysia ya. And ada bahagian menyakitkan ati lah kat sitok. Tapi malas nak story kat sitok. Dipendekkan cerita, aku disambungkan ke bahagian Sound and Music Academy. Kat sitok la bok ada info-info yang amat berguna untuk aku. Dan jugak aku dilayan dengan penuh beretika. So, untuk mendapatkan minus one lagu ya, aku perlu merik email ngan aku kira ketua untuk Sound and Music tok tek lah. Meaning formal letter la nak oo.. Aku pun merangka la ayat seformal yang mungkin. Dan aku send lebih kurang jam 3 petang camya lah. Sebenarnya, aku sik mengharapkan pun respon dari sidak tok. Aku berkira-kira, mun sikda juak minus one, aku pakey jak la nak kazen ku berik kat youtube. Orang main piano lagu ya. Ok juak sebenar nya. Tapi still sik puas ati lah nak.


Dan, bila aku on Si Vaio Merah ku dalam kol 8pm kedak ya, cek-cek dah ada respon dari Limkokwing University. Duak orang gik sekali merik respon. Yah! Apa lagi, senyum sampey ke palak lah aku. So, next step, molah perjumpaan dengan student aku and practise! Aku mok the best show. Cewah! Chaiyo Rynnie!


So, sapa nak minus one lagu Satu Malaysia, roger-roger jak nganku. No hidden charges or fees. Yerdeh. Wokie lah. Aku mok tido dulu.. Tata...





ladysarawak@blogspot.com

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search